Den nye danske katastrofefilm er et klaustrofobisk ”mesterværk”, som går lige under huden!

Det spanske familiedrama med Penelope Cruz drukner i kedelige scener og mangler spændingen!

Anmeldt af: Susanne Schatz

I en idyllisk landsby uden for Madrid samles familiemedlemmer fra nær og fjern ved en bryllupsfest, men da en teenagerpige på mystiske vis forsvinder, falder storfamiliens facade.

Laura (P. Cruz) kommer fra Buenos Aires til sin hjemby for at fejre søsterens bryllup – i bagagen er teenagerdatteren og sønnen, men ikke hendes mand. Ved brylluppet fejrer og danser alle, men bagefter forsvinder Irene, Lauras datter, uden at nogen bemærker noget. En besked på Lauras mobil bekræfter hendes største frygt – Irene er blevet bortført. Datteren kan ikke klare sig uden medicin, en fortvivlende jagt begynder, der gradvist afslører familiens største hemmelighed.

Asghar Farhadi, som har gjort sig bemærket i sine film med intense skildringer af komplekse menneskelige konflikter, er Irans mest succesfulde instruktør. Han slog stort igennem med det kritikerroste drama ””Nader og Simin – en separation” (75 priser og en Oscar for Bedste udenlandske film) og fik en anden Oscar for ”Sælgeren”. Udover Penelope Cruz (”Alt om min mor”) er Javier Bardem (”Skyfall”) som Paco og Ricardo Darin (”Øjnenes hemmelighed”) som Alejandro på rollelisten.

Filmen rummer emner – bl.a. en stor fest, en bortføring, storefamiliens konflikter – med rigeligt potentiale til at blive nervepirrende og underholdende, men desværre føler jeg mig hverken grebet af spænding eller overrasket. Jeg vil næsten sige, at det hele er forudsigeligt!

Allerede efter få minutter af filmen dukker tanken op, hvorfor der vises så mange detaljerige scener, som ingen positiv forskel eller gavn gør for handlingen – det virker bare for meget og lover et kedeligt forløb! 132 minutter skal fyldes, men hvorfor egentlig?! Jeg vil anbefale at klippe noget væk og gøre historien ”skarpere”!

Scener som fx. familiens ankomst og bryllupsfesten, bliver trukket ud, andre er for korte – så virker nogle sammenhæng for konstrueret eller rettere sagt ikke logiske. Som tilskuer føler man sig derfor ikke taget med i dramaet og kan ikke virkelig dykke ned i dybden af karaktererne.

Når en film varer så længe forventer jeg også en tilfredsstillende forklaring eller opløsning, men til sidst blev jeg ladt tilbage med en masse spørgsmålstegn! Alle de forskellige tråde og måske også symboler giver ikke umiddelbar mening!

Selvom Penelope Cruz som fortvivlet mor er troværdig, kan hun ikke redde filmen! Det er synd – al den indsats, men ”Alle ved det” formår ikke at berøre.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den nye danske katastrofefilm er et klaustrofobisk ”mesterværk”, som går lige under huden!