A Ciambra - Illustrer som docusoap et parallel-samfund i Calabrien, Italien

‘Sicario 2: Soldado’ er en smuk og brutal film

Anmeldt af: Lou von Brockdorff

I 2015 kom filmen ‘Sicario’ i biograferne. Den blev et stort hit både iblandt anmeldere og publikummet. Ret hurtigt kom nyheden derfor ud om at der vil komme en 2’er. Det er nu blevet tid til at se om den kan leve op til 1’eren.

‘Sicario 2: Soldado’ foregår stadig ved den mexicanske grænse tre år efter ‘Sicario’, hvor agenter stadig arbejder på at holde narkokartellerne ude af USA. Da de mexicanske narkokarteller begynder at smugle terrorister over den amerikanske grænse, må de amerikanske agenter tage hårdere midler i brug. Det betyder at agenten Matt Graver må tage kontakt til den mystiske Alejandro, hvis familie blev dræbt i kartelkrigene. For at presse kartellerne kidnapper Alejandro en narkokartelleders datter, men da kartellederen er villigt til at ofre sin egen datter, ligger hendes skæbne i Alejandro og Matt Gravers hænder.

‘Sicario 2: Soldado’ er instrueret af Stefano Sollima som tidligere primært har instrueret serieafsnit, bl.a. en del afsnit af den fremragende italienske serie ‘Gomorra’. ‘Sicario 2: Soldado’ er en film som er virkeligt flot og samtidig ret brutal. Det virker til at der har været et godt samarbejde imellem fotograf, klipper, instruktør og manuskriptforfatter for at lave en film som visuelt og tonemæssigt ligger så meget op af den første film som muligt.

Det er Taylor Sheridan som har skrevet ‘Sicario 2: Soldado’. Det var også Taylor Sheridan som skrev den første ‘Sicario’ og derudover har han skrevet mesterlige film som ‘Windriver’ og ‘Hell or High Water’. Taylor Sheridan skriver film som er smukke og samtidig brutale og med dialog som virker meget naturlig og flydende. Det har han også gjort i ‘Sicario 2: Soldado’. Han har også fået skuespillere som kan leverer replikkerne troværdigt og virkeligt godt.

Benicio Del Toro spiller rollen som Alejandro og Josh Brolin spiller Matt Graver, disse to skuespillere var også med i den første ‘Sicario’ og står her i spidsen for et stærkt cast, hvor alle giver stærke præstationer som også er meget nuanceret.

‘Sicario 2: Soldado’ er som sagt en virkeligt flot visuel film, men den er også optaget i områder som er meget givende og hvor der er utroligt flotte omgivelser. Det skal også nævnes at lydmixet er virkeligt godt og den gode lydside og de flotte billeder danner rammen om en flot visuel filmoplevelse.

Dog er det ikke den mest originale historie i i verden og selvom den er velskrevet føles det lidt som en handling man har set et par gange før, denne gang bare virkeligt veludført. Filmen bliver desværre også 20-25 minutter for lang da filmen er 122 minutter. Men alt i alt er ‘Sicario 2: Soldado’ en god filmoplevelse som helst sikkert vil underholde de fleste og efterlade publikummet tilfredse.

Sicario 2: Soldado har premiere 19.juli 2018