En kærlighedserklæring til krigsliderlighedens mærkværdighed

Cannes 2019 har fundet sine vindere

Af Adam Bouttai

Efter tolv dage med glitz og glamour i det sydfranske kan den røde løber foran croisetten rulles sammen. De eftertragtede priser er nu uddelt.

For første gang modtager en sydkoreansk film hovedprisen ved Cannes Film Festival. Hovedkategori juryen, anført af den mexicanske stjerne-instruktør Alejandro González  Iñárritu, tildeler enstemmigt de gyldne palmer til Bong Joon-hos sorte komedie “Parasite”, der handler om skellet mellem rig og fattig i Sydkorea. “Parasite” har modtaget universel hæder blandt anmeldere, og der er derfor ingen tvivl om at filmen er den retmæssige vinder af årets Palme d’Or.

Festivalens sølvmedalje, le grand prix, går til den fransk-senegalesiske instruktør Mati Diop, for hendes debutfilm “Atlantics”, der er en kommentar til den EU’s flygtningekrise tilsat en god portion futurisme og overnaturlige hændelser.

De belgiske Dardenne brødre cementerer endnu engang, at de er er det europæiske kontinents vigtigste instruktør-team, og de belønnes med prisen for bedste instruktion. Det er brødrenes første pris for bedste instruktion ved festivalen, men de har i løbet af de sidste tyve år været Cannes darlings, med adskillige andre priser i bagagen, blandt andet de gyldne palmer for “Rosetta” (1999) og “L’enfant” (2005).  

90’er stjernen Antonio Banderas, der de seneste årtier  nok mest har været kendt som stemmen bag Puss in Boots i “Shrek” franchisen (2001-2011), hyldes med prisen for bedste mandlige skuespiller i Pedro Almodovars semi-autobiografiske “Pain and Glory”. Samarbejdet mellem Almodovar og Banderas er tidligere mundet ud i den mesterlige “Huden jeg bor i” (2011).

Bedste kvindelige hovedrolle går til Emily Beecham for “Little Joe”. Beecham har tidligere haft en birolle  i Coen brødrenes “Hail Caesar!” (2016), og spillet hovedrollen i Peter Mackies “Daphne”(2017). Der er ingen tvivl om at Beecham, er et navn vi skal holde øje med.

Prisen for bedste manuskript gives til Céline Sciammas 1800-tals drama “Portrait of a Lady on Fire”. Filmen modtager desuden LGBT prisen La Queer Palm.

Juryens pris deles mellem Ladj Lys “Les Misérables,” inspireret af 2005 optøjerne i Paris samt den brasilianske western “Bacurau,” af Kleber Mendonça Filho og Juliano Dornelles.

Trods den enorme hype er Quentin Tarantino ikke blevet tildelt en pris, men der er lagt i kakkelovnen til at “Once upon a Time in Hollywood” nok skal vinde hjerterne hos anmeldere og publikum ved både billetlugerne og andre pris-ceremonier efter at være blevet hyldet til skyerne blandt publikummet i Cannes.

Der er med andre ord rigeligt at glæde sig til for de danske biografgængere, når vinderne ved Cannes senere på året, med al sandsynlighed, vil kunne nydes i de danske biografer.  

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En kærlighedserklæring til krigsliderlighedens mærkværdighed