EMMA THOMPSON FORBLÆNDER FACETTERNE NED I HØJESTERETSDOMMEREN FIONA MAYE

Ordets Magt – en ung forstadskvindes dannelsesrejse.

Anmeldt af: Marianne Kristiansen

Den fransk film ordets magt viser sammenstødet mellem den højkulturelle og anerkendte professor Pierre Mazard møde med den unge kvinde fra den franske forstads ghetto

Den unge mutte Neila Salah skal starte på jura universitetet, og kommer stærkt forsinket til sin første forelæsning iklædt sin forstads ghetto uniform. Pierre Mazard er en anerkendt professor som tager forstyrrelsen af den sent ankommende studerende ilde op og i fuld offentlighed indleder et frontalt angreb på Neila Salah fra podiet. Episoden bliver filmet og højlydt kommenteret af de andre førsteårs elever fra salen og der bliver optaget og taget video af scenen. Episoden får store konsekvenser for både Pierre Mazard og Neila Salah idet, Pierre Mazard bliver indkaldt til en høring omkring racistiske udtalelser pga. episoden (og tidligere udtalelser) for at forbedre sit image accepterer han en mentor rolle for Neila Salah i den kommende tale konkurrence.

Neila Salah bliver spillet af sangeren Camelia Jordana som er født i Frankrig af Algeriske forældre. Hun spiller den indledende rolle som forstads ghetto frøken uden selvtillid eller intellektuel dannelse ganske overbevisende – og enhver kritik bliver mødt af et angreb som for hende er det eneste forsvar hun har lært. Ikke desto mindre udvikles denne rolle gennem filmen – stille rolig bliver Neila Salah’s karakter bygget op drevet af nysgerrighed, viden og loyalitet selvom hun aldrig mister sin stolthed eller grundlæggende værdier.

Pierre Mazard er i en kategori for sig – han bliver kaldt racistisk, sexistisk og flere andre ’ismer men i bund og grund er Pierre Mazard en lidt ensom intellektuel som i årenes løb er blevet kynisk blandt andet pga samfundsudviklingens manglende dannelse. Pierre Mazard er en konservativ mand med hang til intellektuelle dyder og god stil. Hans mor er på plejehjem og har intet godt at sige om sin søn. Pierre Mazard er dog bevist om sin pressede situation og på trods af et ensomt liv med alkohol vækker Naila Salah en ham til en mission.

Vi har fået mange rørende film fra Forankring på det seneste – ikke mindst ‘De Urørlige’. Fælles for dem er at de fortæller en god historie som tager udgangspunkt i menneskeliv og relationer – filmene er fuld af humor og sødme på en meget u-amerikansk måde. ‘Ordets magt’ er på samme måde en dyb intellektuel film om ord og tanker, dannelse, at begå sig og aflæsning af sociale koder – men også en film som fortæller om en relation som starter som en propaganda øvelse men ender med en respekt, et venskab og beviselig bundærlig loyalitet.

Det bedste ved denne franske film er uforudsigeligheden – på trods af Pierre Mazard’s klassisk intellektuelle stil er han fuld af overraskelser og formår også at ændre sig som person i henhold til at hans missionen udvikler sig. Filmen kredser om emnet “The truth doesn’t matter — it’s about being right.” men ikke mindre er det en film som hæver sig over racismen og kulturelle forskelle – og i stedet adresserer klasseskel, relationer og ikke mindst at bruge de evner man er født med – med andre ord ”evnerne forpligtiger” der er mange rørende scener – men den bliver aldrig cliché agtig. Jeg kunne godt undvære de sidste scener – historien er fortalt, men de ødelægger ikke noget.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

EMMA THOMPSON FORBLÆNDER FACETTERNE NED I HØJESTERETSDOMMEREN FIONA MAYE