'Sicario 2: Soldado' er en smuk og brutal film

‘Mamma Mia! Here we go again’ mangler den første films charme

Anmeldt af Lou von Brockdorff

‘Mamma Mia’ kom i biograferne i 2008 og var filmindspilningen af hitmusicalen ‘Mamma Mia’ som havde premiere i 1999. Den var lavet udelukkende med musik fra Abba og er blevet opsat på mange teatre. Her 10 år efter er det så tid til at vende tilbage til den lille græske ø og Abbas sange

‘Mamma Mia! Here we go again’ foregår 10 år efter den første film. I denne film følger vi både Sophie der er ved at genåbne hendes mors gamle hotel på den lille græske ø, og samtidig følger vi hendes mor, Donnas møde med de tre mænd som skal blive Sophies fædre. Sophie gør hvad hun kan op til åbningen af hotellet, men er samtidig i sorg da hendes mor, er død året forinden. Samtidig kan to af hendes fædre og hendes mand ikke komme til åbningen. De to historier flettes ind i hinanden og i begge historier er der proppet med Abbas musik.

Målet med ‘Mamma Mia! Here we go again’ er helt sikkert at få endnu flere Abba sange med og at skabe en musical som er lige så sprudlende og underholdende som den første film. Det er stort set det samme cast som er med i filmen, og derudover er der kommet nye skuespillere som spiller de yngre versioner af Donna og de tre mænd.

Lilly James spiller Donna i den yngre udgave og hun spiller overfor Jeremy Irvine, Josh Dylan og Hugh Skinner. Amanda Seyfried spiller stadig Sophie og i hendes historie spiller hun overfor Colin Firth, Dominic Cooper, Pierce Brosnan og Stellan Skarsgård. Meryl Streep vender tilbage som Donna, men hendes rolle er så ekstremt lille at den er rimeligt unødvendig og næsten ikke værd at nævne.

Instruktøren Ol Parker har fået æren af at skulle instruere og skrive denne omgang af ‘Mamma Mia’. I starten af filmen leger den lidt med nogle sjove overgange, men det forsvinder hurtigt og filmen er derefter visuel ret kedeligt. Man kan godt mærke at det er en 2’er, da der i denne omgang bliver brugt mange af Abbas mindre kendte og mere kedelige sange.

De to historie er klippet sammen som to sideløbende historier og det gør at denne omgang ‘Mamma Mia’ bliver virkeligt rodet og begge historier kommer desværre til at virke ligegyldige da ingen af historierne er så interessante at man engagerer sig. Det er også fordi at begge historier er virkeligt dårligt skrevet og også til tider utroligt irriterende spillet. Side historien med Donna som ung er virkeligt så uinteressant at man ikke forstår hvorfor man skal se den og Amanda Seyfreid har virkeligt svært ved alene at løfte den anden historie.

Hvis man har set traileren virker det som om at Meryl Streep, Colin Firth, Stellan Skarsgård og Pierce Brosnan har større roller. Dette er næsten direkte at snyde publikummet, da disse skuespillerer, og især Meryl Streep har små roller. Det gør også at man sidder i mange scener og savner skuespillerer som er så karismatiske og som kan løfte en film som f.eks. Meryl Streep og Colin Firth kan.

‘Mamma Mia! Here we go again’ ender med at føles som en ret unødvendig 2’er, og hvis man gerne vil se en film med Abba musik kan det næsten bedre anbefales at se ‘Mamma Mia’ fra 2008 i stedet.

Mamma Mia! Here we go again har premiere 19.juli 2018