Alexandre Ajas ‘Crawl’ overrasker og har muligvis et skjult budskab

Den såkaldte Woody Allen´ske komedie drukner i en stormflod af intellektuelle floskler og kedelighed

Anmeldt af: Susanne Schatz

Forlagsredaktøren Alain er gift med skuespillerinden Selena, som har en affære med forfatteren Léonard, som til gengæld håber på, at Alain udgiver hans bog.

Leonards kone Valerie går meget op i sit job som ”venstre og højre hånd” for venstrefløjspolitikeren David. Til gengæld er Leonard frustreret, da hans nye roman ikke møder den forventede modtagelse. Alain er bekymret for forlags- og bogbranchen, da den unge generation satser mere på lydbøger, blogs og Twitter. Selena er træt af sin eskapade med Leonard. Men det overordnede tema drejer sig om ordets fremtid. Og det kan sagtens være et enormt spændende emne – bare ikke i dette tilfælde!

Hovedpersonerne mødes privat eller på en parisisk bar for at drøfte pro & contra det skrevne ords fremtid, men det hele virker hverken inspirerende eller avanceret, tværtimod fremstår det mest som et ”slagsmål med replikker”. Jeg elsker ord, raffinerede udtryk og vendinger, men de skal udløse noget, skal vække nysgerrighed eller eftertanke – synes jeg … Måske vinder sådan en ”ordtung” film på originalsproget, altså fransk?! Undertekster er i hvert fald ikke til filmens fordel!

Franske film har ofte en lidt nedkølet tone – og i ‘Mellem Linjerne’ mangler følelserne i den grad! Når grundtonen ikke er bare nedkølet, men følelsestom, så bliver det hele kedeligt! Jeg mistede fuldkommen forståelse, interesse og medfølelse for karaktererne! Og hvad betyder en film, når hovedpersonerne ikke formår at fange, at røre?

De forskellige og indviklede forhold – at alle ”bolle med hinanden” – er ikke usædvanligt i franske film og kan være underholdende. Men her virker det mere anstrengt, og karaktererne selv synes heller ikke at være specielt fristede. Egentlig kan man sige, at alle på en måde keder sig, trods deres ”gode” intellektuel-inspirererede samtaler på metaniveauet! Spejler filmen virkelig den pariser kulturelite 2019? Ellers tak.

Slutningen af filmen er overraskende, men ikke på en sjov eller interessant måde – mere sådan: ”Nå, ok …?!”

Jeg glædede mig specielt til at se Juliette Binoche (Selena), men hun gjorde heller ikke en positiv forskel for filmen. Instruktøren Olivier Assayas er bl.a. kendt for ‘Personal Shopper (2016)’.

Svært at sige hvem ‘Mellem Linjerne’ kunne være interessant for? – i hvert fald ikke for mig! Men måske vinder filmen, hvis man snakker og forstår fransk!

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Alexandre Ajas ‘Crawl’ overrasker og har muligvis et skjult budskab