En ædel japansk fortælling om menneskets tvivlsomme moral

Kvindepower serie nummer 1 fortsætter de gode takter

Anmeldt af: Lou von Brockdorff

Sæson 1 af ‘Big Little Lies’ sluttede med et dødsfald, som kunne ligne et tragisk uheld, men som ikke var det. I sæson 2 gælder det om af holde sandheden bag dødsfaldet skjult.

I ‘Big Little Lies’ sæson 2 følger vi igen de fem kvinder Madeline, Celeste, Jane, Renata, Bonnie og deres familier. Serien fortsætter efter Celestes mand, Perrys død, som de alle fem kvinder var en del af, og som de vil beskytte ved at tilbageholde sandheden om dødsfaldet. Perrys mor Mary Louise, som forguder sin søn, er flyttet ind hos Celeste for at hjælpe til i huset, og samtidig bearbejde sin søns død. Men Mary Louise er også besluttet på at finde ud at præcis hvad der skete den aften hendes søn døde, og lige så stille kommer der sandheder på bordet som aldrig skulle komme frem.

Det er en utrolig sammensætning af eminente skuespillerinder i ‘Big Little Lies’. Nikole Kidman, Reese Witherspoon, Shailene Woodley, Laura Dern og Zoë Kravitz – og for at toppe det har de i sæson 2 fået selskab af Meryl Streep. Det gode skuespil fortsætter og gør at det er en absolut fornøjelse at følge med i kvindernes liv, som bag facaden ikke altid er så perfekt som de gerne vil have det. Man skulle tro at der med sådan et cast var nogle som vil få mere opmærksomhed eller fylde mere, men der er plads til alle de forskellige karakterer og der gives plads til at man kan se de forskellige karakterer udvikle sig.

Det er lidt af en genialitet at få Meryl Streep med, som er en fantastisk tilføjelse. Hun gør det virkeligt godt som kvinden der forguder sin søn, og nægter at tro på at hendes søn havde en mørk side hvor han voldtog en ung pige og mishandlede sin kone. Selvom der er plads til alle karakterene og selvom alle spiller godt, så ender Meryl Streep alligevel med at stjæle alle de scener hun er med i og spiller vanvittigt godt. Hendes karakter er også en trussel for de andre kvinder, da hun vil gøre alt for at finde sandheden frem – hun veksler perfekt mellem at være lidt for sukkersød, til at blive en anelse farlig.

Også denne sæson er godt skrevet, og selvom man har set denne slags serier før – f.eks. er ‘Desperate Housewives’ et godt eksempel, så er denne serie alligevel et niveau over. Det er primært på grund af udviklingen i karaktererne og den virkeligt velskrevet dialog og historie. Og måske også fordi man har fundet nogle skuespillere der spiller bedre og virker mere troværdige.

Det gør også at karakterene føles ægte, og selvom der måske er nogle kameler man indimellem skal sluge, så tilgiver man serien mange ting og nyder at følge med i kvindernes liv. Det er også fordi at så mange ting omkring kvinderne er meget charmerende, især er mange af mændene også vildt sympatiske, og børnene er charmerende. De spiller også godt op imod kvinderne.

Manden bag serien er super-tv-produceren David E. Kelly som tidligere har stået bag tv-serier som ‘Ally’, ‘Goliath’ og ‘Chicago Hope’. Han har ikke instrueret serien, men har fået Jean-Marc Vallée til at instruerede første sæson og Andrea Arnold som instruktør på anden sæson.

Andrea Arnold har instrueret ‘Fish Tank’ og ‘America Honey’, men har ikke tidligere instrueret serier. Hun lægger sig fint op af instruktionen og stilen fra sæson et, dog uden at sætte sit eget præg på serien.

Serien fortsætter de gode takter, men selvom man har tilføjet Meryl Streep og mere drama i familierne, syntes jeg alligevel man savner Alexander Skarsgård en smule der var eminent som Perry.

‘Big Little Lies’ kan ses på HBO Nordic

Sæson 2 har 7 afsnit med en spilletid på 45 minutter