Dansker indtager Hollywood med fantasiverden i børnehøjde

Skyscraper er en film som gerne vil være en actionbasker og cool, men rammer helt forbi

Anmeldt af Lou von Brockdorff

Premiere 12.juli 2018

I 1974 udkom katastrofe filmen ‘The Towering Inferno’ Den foregik i en nybygget skyskraper, hvor der udbrød en brand. Filmen havde stjerner som Paul Newman, Fred Astaire, William Holden og Steve McQueen med i filmen og vandt 3 Oscars. Nu er der så kommet en film som på mange måder minder om ‘The Towering inferne’

I Hong kong er verdens højeste bygning blevet bygget, det kaldes The Pearl og er to gange Empire States højde og har 50 etager mere. Den nederste del af bygningen er åbnet og nu skal den øverste del også åbnes. Inden bygningen kan bliver åbnet skal den sikkerheds godkendes, og man har hyret den tidligere elitesoldat, Will Sawyer til opgaven. Imens han godkender bygningen er hans lille familie flyttet midlertidigt ind i bygningen. Desværre har terrorister planer om at starte en brand i bygningen, og da det lykkedes dem at bryde ind i bygningen og starte branden, må Will kæmpe for at redde bygningen og hans familie.

Det er Dwayne Johnson der har fået rollen som Will Sawyer. Dwayne Johnson er et kæmpe ekstremt veltrænet brød, så desværre er han ikke en mand som er god i roller hvor han skal spille en ”everyday man”. I ‘Skyscraper’ skal han spille en utrænet mand, men man tror bare aldrig på det. Det gør også desværre at der aldrig rigtigt kommer noget på spil i filmen.

Et andet stort problem i ‘Skyscraper’ er også at terroristerne aldrig bliver rigtigt farlige. Måske er det fordi de er oppe imod en gammel elitesoldat som er super veltrænet, og som aldrig rigtigt kommer i problemer. Det er danske Roland Møller som spiller Kores Botha der er leder af terroristerne. Roland Møller kan godt være god, det er han bare ikke i ‘Skyscraper’ da han ikke er skræmmende eller overbevisende som den sydafrikanske Botha. Det bliver heller aldrig helt tydeligt hvad deres plan egentligt er og det gør at man som tilskuer syntes at terroristerne istedet bliver karikeret og fjollet istedet for at være farlige.

Rawson Marshall Thurberer er instruktøren som har instrueret ‘Skyscraper’. Han har tidligere primært instrueret halvgode amerikanske komedier og har ikke så meget erfaring som action instruktør. Der er dog nogle fine kampscener indimellem, men der er desværre også mange scener indimellem som er virkeligt kedelige og uinteressante. Filmen er også så forudsigelig at man aldrig rigtigt engagerer sig i handlingen  og derudover er ‘Skyskraper’ også klippet virkeligt dårligt til tider, som gør at man bliver revet ud af filmoplevelsen.

Man kan fornemme at folkene bag ‘Skyscraper’ gerne vil lave en film som er cool og actionpacked. Istedet er de havnet med en film som er grinagtigt indimellem og derfor bliver præcist det modsatte. ‘Skyscraper’ minder også nogle gange så meget om ‘The Towering Inferno’ at man mindes den film og man ønsker sig næsten at man så den film i stedet. ‘The Towering Inferno’ er måske ikke er en perfekt film, men det er en klart bedre film end ‘Skyskraper’